Välj en sida

Gaser och uppblåst mage, intolerans och matstress.

Gaser och uppblåst mage, intolerans och matstress. Fler och fler i alla åldrar lider av ont i magen. Forskning visar på ett tydligt samband mellan medelhavsmat och hälsa och minskad risk för sjukdomar. Men hur är det egentligen med matsmältningen – finns det ett samband även där? Vad kan vi i Sverige lära oss av matkulturen runt medelhavet för att faktiskt må bättre i våra magar?

Magproblemen ökar och sökträffarna och antalet artiklar om ont i magen är många. Det är uppenbart ett ämne som engagerar och bakom det stora intresset – många människor i Sverige lider varje dag. Fler och fler unga har ont, går runt med uppblåsta och krånglande magar. Siffror slår fast att uppemot sju av av tio har problem. Sveriges magar är helt klart i obalans.

Aktuell forskning visar att det som benämns som medelhavsmat bidrar till ett längre liv och mindre sjukdom. Sundkurs.se, utvecklat av experter på Karolinska institutet, sammanfattar forskningsresultaten och ger konkreta råd baserat på den mest aktuella vetenskapen.

Vad ska du äta?

Det forskningen kommit fram till är att en bas av baljväxter, rotfrukter, färska kryddor, bär, nötter, mandel, frön, vegetabiliskt fett som oljor bör vara grunden i kosten. Fet fisk, skaldjur och musslor mår vi bäst av för att hålla oss friska. Protein från måttliga mängder av kyckling och sällan från rött kött och charkprodukter, är experternas råd.

Följer vi det här ger vi hälsan bästa förutsättningarna för ett långt och friskt liv. Men vad händer med magen när vi äter så här? Skulle den också kunna må bättre på kort sikt? Är mindre ont och minskad uppblåsthet en möjlighet om vi äter och tar efter mer av hur man länge gjort i länderna runt medelhavet? Forskningen ger inga tydliga svar men kopplingen mellan vad vi stoppar i oss och hur magen reagerar är nog tydlig för de flesta.
– Självklart hänger det ihop! Hela systemet är beroende av magen. Att magen fungerar är centralt för hälsan. Här i magen sitter immunförsvaret. Med hjälp av maten kan vi stärka immunförsvaret och också må bättre i magen och i psyket, säger närings- och kostrådgivare Marie Gynnemo.

Vad kan vi lära av medelhavets matkultur?

Hon är en svensk expert som har egna erfarenheter av medelhavsmaten och matkulturen efter att ha levt många år i Italien.
– Vi här i Sverige har mycket att lära av medelhavskulturen och maten för att må bättre, säger Marie Gynnemo som flyttade dit som 23-åring och då blev medveten om den påtagliga skillnaden i matkulturerna mellan Sverige och Italien.
Framförallt hur viktig del av måltiden själva matsmältningen var.
– Där pratar man om matsmältning som en helt naturlig del av livet och av matkulturen. Och jag var nästan chockad först, jag hade ingen aning om ens vad matsmältning var för något.
I Sverige är magen en privatsak, menar Marie Gynnemo.
– Vi pratar inte om våra magar här alls på samma sätt. Det finns inte naturligt i samtalet i en familj. Vi frågar inte våra barn om hur ofta de går på toaletten och vi berättar inte vad som är normalt och bra. Här har vi mycket att lära av medelhavskulturerna anser jag.

Runt medelhavet finns de färska örterna. I maträtterna men också i de starkare dryckerna.
– Där äter man alltid färska grönsaker till alla måltider. De bittra örterna som fänkål och anis och ruccolasalladen är viktiga inte bara för smaken utan för hälsan och för matsmältningen, säger Marie Gynnemo.

Ät mer grönsaker

Kopplingen till resultat bland hälsoundersökningar är spännande. Aktuell forskning visar tydligt hälsoeffekterna av grönsaker som innehåller mycket nitrat. Det handlar till exempel om spenat, rödbeta, ruccola och olika sallader. Man ser både att den fysiska prestationsförmågan höjs och en positiv effekt på blodfetter och insulinkänslighet.
– De här örterna och grönsakerna har en självklar plats i medelhavsmaten och de är också viktiga för matsmältningen. De gör att vi mår bättre i magen direkt efter att vi har ätit dem eftersom de hjälper kroppen att producera matsmältningsenzymer. Fungerar inte matsmältningen ökar risken att drabbas av förstoppning eller diarré. Och då är vi direkt i en ond cirkel, säger Marie Gynnemo.

Runt medelhavet finns också vilan i samband med maten – siestan. Den är både kopplad till värme men också till matsmältning.
– Ja, det är faktiskt så att magen behöver lugn och ro för att smälta maten. Den är belastad efter att ha fyllts på med mat och det finns helt enkelt en poäng med att ta det lugnt efter att man har ätit, säger Marie Gynnemo.

Längre och lugnare måltider är också en viktig del för matsmältningen. Då hinner man tugga sin mat vilket spelar stor roll för matsmältningen. Maten bearbetas och enzymerna bildas i salivet.
– Jag hade som barn också stora problem med min mage. Först i Italien förstod jag själv vad det handlade om. Hemma i Sverige är magen på det sättet bortglömd.

Det sitter i magen

Människor som sökt Marie Gynnemos hjälp under åren har ofta inledningsvis trott att besvären är något helt annat. Men under konsultation har det visat sig att det är magen det sitter i.
– Jag skulle säga att ungefär 90 procent av dem jag hjälper har problem relaterade till magen. Många vänjer sig och går många år med ont, med uppblåsta magar och med eftermiddagar med mycket gas i magen. Det är onödigt när det finns hjälp att få. Och idag vet vi också att hur vi mår i magen spelar stor roll för hur vi mår rent psykiskt.

Maries 3 bästa tips för en mage på bra humör!

  • Ät färska grönsaker och örter till varje måltid.
  • Ta en siesta efter maten.
  • Låt måltiderna bli längre och lugnare-