Välj en sida

Kroppens förmåga att skydda sig kan försämras efter långvarig träning eller tävling. Immunsystemet är ett system av kroppsliga strukturer och funktioner som hjälper till att skydda dig och bekämpa sjukdomar.
Risker med motion för immunsystemet

Pågående forskning * har rapporterat att olika immuncellsfunktioner blir tillfälligt nedsatt efter långvarig, kontinuerlig tung träning. Uthållighetsidrottare som kör intensiva perioder av träning (ex inför vasaloppet, löptävling eller cyckellopp) verkar vara mer mottagliga för mindre infektioner. Detta är ett bekymmer för idrottare och motionärer på alla nivåer, eftersom även mindre infektioner kan leda till en försämrad prestation och förmåga att upprätthålla tung träning.

Halsont, förkylning och liknande symtom är vanligare hos idrottare än i den allmänna befolkningen och har man väl blivit smittad kan förkylningen hänga kvar en längre tid.

Immunsystemet efter träning Idrottare intensifierar vanligen sin träning under vissa perioder. Denna överbelastning kan orsaka en tillfällig minskning i prestanda, men efter en tid med bara lätt träning, kan den resultera i en ökning av förmågan för en viss händelse – exempelvis en tävling.

3-72 timmar omedelbart efter tung träning är immunsystemet nedsatt. Vid dessa tillfällen är immunsystemet bristfälligt och det finns en ökad risk att smittas av övre luftvägsinfektioner som påverkar näsan, bihålor och hals. Forskning på uthållighetsidrottare visar en högre frekvens av självrapporterade symtom jämfört med löpare som inte tävlat. Detta tyder på att uthållighetsidrottare är särskilt känsliga för infektioner efter tävling, liksom vid högintensiv träning.

Vad kan du göra?

För uthållighetsidrottare, är nyckeln för att undvika ett nedsatt immunförsvar att låta kroppen få tid för att återhämta sig efter hög intensitet eller långvarig träning. Rätt kost efter högintensiv träning/tävling är även en viktig del somkan bidra till att upprätthålla den normala funktionen av immunsystemet.

Minst 200 mg C-vitamin har visat sig bidra till att bibehålla den normala funktionen av immunsystemet under och efter intensiv fysisk träning

Vitamin B6,B12,D och Zink bidrar till immunsystemets normala funktion

* Gleeson, M. (2007). Immune function in sport and exercise. Journal of applied physiology, 103(2), 693-699.

Skips vitamin B6,B12,D och mineralen Zink kan ge immunförsvaret vad det behöver. Vill du göra det enkelt så välj MegaForce så får du med allt du behöver för att kunna träna på topp hela säsongen.