fbpx

Uppladdning inför vasaloppet

Snart är det dags för vasaloppet och veckan innan är lite extra viktig för att vara i bra form inför starten.  Se till att sova och äta så bra du har möjlighet till veckan innan så att du ger din kropp de allra bästa förutsättningarna för att prestera på topp.

Vår rekommendation nedan gällande kosttillskott veckan innan funkar för vasaloppet eller annat långlopp.

Dag 1-7 före tävling: Ladda med Beetspeed i 7 dagar innan tävling(4 kapslar per dag).

Dag 1 samt 2 före tävling: Energiladdning med sportdryck (blanda 50 g i ca. 500 ml vatten) 2 flaskor per dag och en extra gel eller bar. Detta ger ca 150 g energi så att depåerna är fulla.Välj en sportdryck utan koffein.

På tävlingsdagen: En sportdrycksflaska ( 50 g sportdryck i 500 ml vatten) innan tävling. Försök att få i dig 60-100g energi per timma under tävlingen. Har du inte lagning så se till och drick och ät på stationerna som loppen erbjuder. Utöver det eller om langning/stationer ej finns så fyll på med sportdryck, bars eller gels beroende på vad som passar dig. Tänk på att börja fylla på tidigt i loppet. Redan efter 5km skall du börja även om du inte då känner dig vare sig törstig, hungrig eller energilös. Många väntar för länge och blir energilösa innan de fyller på med energi. Genom att ha koll på intaget och planera det väl så att du alltid har energi att ta av så kan du plocka många placeringar. Under tävlingen kan du använda dig av sportdryck med eller utan koffein eller varva de båda sorterna. Ha dock koll på hur mycket koffein du får i dig så du inte överdoserar.